… pergetőbottal és horgászkajakkal

Menyhalazás a mohácsi Dunán

Már alig vártam, hogy kipróbálhassam a 24-én kibontott ajándékokat. Mivel a környékbeli tavak már kezdtek beállni, kézenfekvő volt, hogy a Dunán próbáljam ki a feeder szettet akármire is horgászva.

Egész karácsony alatt a mohácsi vízállást néztem. Az ünnepek előtti két-három melegebb nap miatt folyamatosan áradó vizet jeleztek. A dec. 27-re kitűzött peca napján 420-450 közötti szintet jósoltak. Zsolti barátom elég pesszimista volt. Egy ördögtől való, fölösleges próbálkozásnak tartotta az egész akciót. Elszántságom azonban nem hagyott alább, így rávettem egy kirándulásra. Alapos információgyűjtés után a következők történtek:

Célhal:
Kizárólag menyhal, mert a márna és a fehérhalak már elindultak vermelni.

Felszerelés:
Nálam medium-heavy feeder (2 db GS Thunder Feeder 360, egyiken GS Gulp 20 Affondante 0,25, másikon WFT-BRAID SPIN EXACT 4000, Trabucco S-Force 0,25)
Zsoltinál light-feeder és picker botok (Okuma Longbow 40-es 25-ös monofil és egy 40-es pergető orsó 15-ös fonott zsinórral)

Feederbotok menyhalazáshozHorgok, súlyozás, előke: több módszert is használtunk, bár kiemelt jelentőséggel nem bír a menyhal peca közben. A kövezések „árnyékában” többnyire elég volt a 40-es ólom is a vékony zsinórral, de egy innovatív ötlet többször is bevált már: kavicsokat kötök egy kb. 20 cm hosszú nylon harisnyába darabba, és azt kötöm fel súlynak. Az előke hosszak kiválasztásánál azt tapasztaltam, hogy ha az ólom a horog alatt van, akkor a horognak nem szabad túl fent lenni, mert a kifeszülő zsinórról nem lóg a kövek közé a csali. Ezen lehet, hogy segít a klasszikus harmadolt dunai előke, de azt még nem próbáltam. Horog: 20-as előkezsinórból kötve palomar csomóval (kicsit flancos, de ez van, ennek oka, hogy ezeken gyakoroltam ezt a csomót) öregapám 10 éves füles húskampói. Nem süllőző méretűek, de vastag és az öble egy ötforintosnál alig kisebb. Ezeket otthon előre gondosan megkötöttem, de a hurok már csak a parton került rá, amikor tudom a hosszát.

Csali: két szál közepes giliszta és egy bébikárász lehetőség szerint farokúszós fele belsőségekkel.

Helyszín: Délután kettőkor érkeztünk a partra a mohácsi szőlőhegyet elhagyva a Bár előtti parkolóba. A vízre pillantva már én is kezdtem azt gondolni, hogy nem fogunk mi aznap horgászni. Magas víz, ami ellepi a teljes T-követ Bárnál,alig hagy helyet a víz és a partfal között a pecásnak letámasztani a botjait. A pontonok havasak, csúszósak, egészen a partra vannak húzva, közöttük alig van hely, ott is sodronyok feszülnek. Viszont legalább végre napfényben láttuk, hogy hova dobunk, és mit csinál a cuccunkkal a víz. Kiválasztottunk két helyet viszonylag közel a ruganyhoz, ahol szűken elfér egy-egy pár bot, és már dobáltunk is. Elsőre én buktam el egy „harisnyás” szerelést, Zsolti pedig egy ólmot, mert az áramlat bevitte egy ponton alá a cuccomat, társam pedig egy kisebb bokrot kapott ajándékba a Dunától. Idők közben érkezett a többi spori is, akik mind jól megnézték a helyünket, majd lementek vagy még 400 métert. Ez kicsit kedvünket kezdte szegni, mert abból indultunk ki, hogy a helyi erő ismeri a helyet. Aztán azzal nyugtattuk magunkat, hogy ezen a szakaszon már nem nagyon volt több értékelhető hely a mieinken kívül, ezért ballagott mindenki tovább.

Menyhalas horgászhelyek

Időjárás: Reggel még havazott is. Napok óta 0 fok alatt volt a hőmérséklet. Dél tájékán már kezdte átütni a nap a szürke fátylat. Mire kiértünk már majdnem fagypont felett volt a levegő, és kezdett a lemenő nap is vörösen pislákolni a Duna felett. Ekkor kimondottan jól esett az a kevés napsugár, hiszen a helykeresés, kipakolás során az alapos aláöltözésünk miatt kicsit megizzadtunk, ami később kellemetlen pillanatokat okozott volna. Napnyugta után azonban jött az irgalmatlan cudar világ. A -5 fokban egyhelyben álldogálás/üldögélés egy vastag, két sí és egy neoprén zokniban is rettenetes érzés egy idő után. Ezen csak a kapás tud segíteni, amikor mozog kicsit az ember, és amikor újra bedobott és visszaül nyugalmi állapotában, akkor érzi csak a melegséget a kézfejein. Nah ez kb. 5 percig ki is tart, utána megint jön a vacogás. A peca végére úgy leesett a hőmérséklet, hogy a csalihalaknak kásás lett a vize, a giliszták meg úgy kővé dermedtek, hogy hosszas lehelés után lehetett csak felfűzni őket a horogra.

Akció: Napnyugta előtt egy 40 perccel minden a helyére került, és fél ötkor már volt is kapás…egy szebb gébet sikerült fogni, ami kicsit elvette a kedvemet. Aztán Zsolt megfogott egy menyhalat úgy öt óra körül…végre olyan méretben jött, amit már szívesen megpucolna az ember, ha jönne még 5-6. Ekkor ez még hiú ábrándnak tűnt. Aztán jelentkezett nálam is egy. 1-2 percig óvatos, maszatoló kapás majd bevágás beemelés…a feeder szokatlanul behajlott és tompa sújt éreztem a másik végén. A közepesre állított fék a WFT-n egy pillanatra megszólalt, majd elhallgatott, jelezve, hogy a cuccot – bármi is legyen a végén – elemeltem az aljáról, nem akadtam el. Ahogy húzom, egyre inkább megbizonyosodtam, hogy egy kisebb süllő lesz a végén, aztán legnagyobb meglepetésemre egy 40 cm-es menyus volt. Gyorsan lebicskáztam a köves partoldalon, hogy átemeljem a halat a sodrony felett úgy, hogy a puha feeder spiccet is óvjam. Közben örömömnek hangosan adtam jelét, amit Zsolt csak nehezen vett észre, annyira be volt fordulva a pecába öltözve. Amikor észrevette a hangokat, akkor még nem hitte el, hogy mekkorát fogtam. Majd felmutattam, és ekkor már ő is „Úú, baz’eg!!!”-gel nyugtázta a kb. 70 dekás halamat. Ilyen méretet eddig csak fórumokon láttunk. Eredeti célunk annyi volt csak, hogy végre 30 dekásakból fogjunk párat, úgyhogy ez minden várakozásunkat túlszárnyalta.

Dunai menyhalLassan indulni kellett volna, de nekem jött még egy, majd Zsolti kért segítséget a partoldalról mindkét kezében egy-egy botvégen ringatózó menyéttel. Ezen felbuzdulva úgy döntöttünk, hogy maradunk még egy kicsit. 8-ig maradtunk. Addig volt még két elmulasztott kapás, meg Zsoltinak egy öngyilkos menyus. A végeredmény 6 hal 1,5 kg összsúlyban. Az eddigi legjobb teljesítményünk. A lenti részekről időközben szálingóztak az emberek, akik betliről vagy egy-két menyusról számoltak be.

Összegzés: Nagyon jó peca volt, főleg ha azt nézzük, hogy az elején majdnem le is mondtunk róla. Az ajándékba kapott felszerelések is jól vizsgáztak, a finom cuccok kemény és lehetetlen terepen is szépen dolgoztak.

Tipp, tanács a végére menyhalazáshoz:
– vékony zsinórral kisebb súly is elég, így kevesebb az akadás a kövek között
– lehetőség szerint ne használjunk ólmot, mert kicsit drága a kövek közt hagyni (használjunk kavicsot, anyacsavart vagy 200-as szöget, ami bár nem elegáns, de olcsó és lebomlik)
– a súlyt az előkénél jóval vékonyabb damillal rögzítsük, így akadás esetén a horog még megmenekül
– karabinert, forgókapcsot én nem használok, mert növeli a költségigényét a menyhalazásnak és nincs rá szükség
– türelem: elég lassan kapnak idén, még egy-két perc kapás után is legtöbbször szájszélbe akadt a horog