… pergetőbottal és horgászkajakkal

Invázió

HorgászkajakokElső drávai kajakos horgászatomat kiváló társaságban sikerült eltöltenem. Az élet makrancos egy forgatókönyv író, így csak előző nap késő délután (este) derült ki, hogy egyáltalán a srácok társaságában tehetem rá a hajót először a Dráva hátára.

Drávai panoráma / Panorama of River Drava

Sokakkal ellentétben a négynapos hétvége egy része munkával telt. Így volt ez 30-án is, ezért csak az utolsó pillanatban jutott eszembe egy két elengedhetetlen apróság. Az egyik  maga a kajak volt, ugyanis egyáltalán nem volt nálam. Nah ez a kisebb baj, mert a szárazdokkja útba esik az országhatár felé menet. A másik viszont a felségjelzés feltüntetése volt. Határfolyón kötelező, amit leginkább zászlóval szokták megoldani. Április 30-án este hétkor azonban nem nagyon van Pécsen eladó nemzeti trikolor, ígyhát egy kis leleményességre is szükségen volt.

Feleségem belement, hogy mindketten reggel 3:30-kor(!)  kelünk. Őt beviszem az irodájába dolgozni  (jelzem, hogy május elsejéről beszélünk), és később Harkányban találkozunk majd dél körül a közös baráti szalonnasütögetésen. Apámmal is beszéltem, aki kint aludt aznap éjszaka a szárazdokkban. Felhívtam, és megkérdeztem, hogy reggel fél négykor zavarhatom-e? Erre szerintem nincs normális válasz, kivéve az övé: “Főzzek neked kávét?” (még egyszer mondom május elseje!!!)

Fél öt van. Kávé illata vezet a kapu lakatjától a házig. A illatok forrásánál résnyire nyitott vasajtó mögül fény töri át hajnalt. Lábam alatt még nedves a gyep, de már száradóban. Felnézek az égre és felhők gyenge formáját látom kirajzolódni. Mintha a háttérben villám festette volna sárgára éppen őket. Legyintek egyet és a beharangozott melegrekordokra gondolok. A háttérből  az ébredő madarak csiripelő hangversenye mellett a szomszédban üzekedő kakas keltette gyanús hangok visznek életet a szunnyadó természetbe.

Apám üdvözöl, tölt a feketéből, közben finoman elsüt egy célzást, hogy csak pecáról lehet szó, ha nem kések egy percet sem. Kérem, vegye elő a hordófestéket, én hoztam fehér lakkfilcet, festeni fogunk. Először csodálkozik rajta, de hát alig múlt fél öt, nincs itt már min meglepődni. A mintát egy csomag dughagyma kartoncimkéje adja, a zöld színt meg maga a kajak. Mindkét oldalra felpingáljuk, egész jó…hőlégfúvóval óvatosan szárítjuk egy kicsit, de a nagyobb részt a menetszélre bízom. 45 kilometerem és negyed órám van. Meg fog száradni. SMS Gábornak: “Kicsit csuszok, festem a zaszlot”. Tűz. Még háromnegyed hat előtt kiérek a kikötőbe. Egész jó időt futottam, de azért 120 felett már emberes hangja van  a fejem fölött a kajaknak.

Dráva

Késtem, de nem késtem le semmiről. A villámlás és a felhők nem egy vízió részei voltak. Szomszédaink irányából nyári zápor söpör át a Dráván. Tökölődik egy kicsit felettünk. Hol esik, hol nem, közben gyönyörű szivárványt rajzol a víz mellett várakózó tekinteteink elé.

Dráva májusban / Drava in May

Aztán rúg még magán egyet, mielőtt végleg elvonul a folyó környékéről. Végszóként rádupláz a szivárványra.

Ocean Kayaks

Felszerszámozzuk hajóinkat és összeállítjuk a flottát egy csoportkép erejéig. Csíborok gyülekezete Smile De azért igen jól mutatnak.

Ocean Kayaks, Hungary, Baranya

Aztán mi is a képbe kerültünk. Tessék-lássék. Együtt, mint a szarvasok a gemenci árvízben. Az fekete katonáknak meg már nyoma sincs az égen, bárányok és fátylak vették érkeztek helyettük, de azért a levegő még kellően friss.

Drava in May / Május Dráva

Hegymenetben indulunk. A többiek nagy túrát (csak fölfelé 8km-t mondogatnak ) terveztek, engem viszont délben Harkányban vár a feleségem. Elhatározom, hogy két órát evezek velük, utána visszacsorgok.

Summer Drava / Nyári DrávaBalázzsal hamar leszakadunk Gábortól, vagyis inkább Gábor szakad el tőlünk. Folyamatosan csiszolom az evezéstechnikámat. Hiába, ez nem pataki kajakozás, itt folyamatos ütemben kell pumpálni. Gábort már nem is látom, Balázzsal úgy ahogy tartom a lépést, de az ő kajakjának teljesen száraz az orra, én meg csurom víz vagyok. Ennyit a technikáink összehasonlításáról.

Jelzem, hogy az első két kilométert horvát területen tettük meg, dobásról szó sem volt. Csak járt a kezünkben az evező, mint egy motolla.  Lassan érezni kezdtem a karom és a hátam. Olyan érzés volt, mint amikor biciklivel mész fel a Mecsekre, és már alig várod, hogy Remeterét után jöjjön a lejtő. Csak itt nincs lejtő, csak emelkedő.

Drávai kajakos horgászat / Kayak fishing on River Drava

Végre felérünk az első kőhöz, az már magyar szakasz. Botokat elő és dobás. A felszínen semmi mozgás, nincs is eredmény. Balázs meglep pár újdonsággal. Életemben először látok legyes botot működni, és még a 0,04-es nanofillal is dobok a pergetőbotján. Azt kell mondjam, meggyőző a dobástávolság.

Drávai legyezés horgászkajakból / Kayak Flyfishing on Riverd Drava

Meglátjuk Atyafit is, ő is veri a vizet rendületlenül, de nem sok eredményről számol be (bár neki azért volt kapása). Csinálok pár fotót, bár úgysem adja vissza az élő élményt.

Atyafi

Fél tíz felé kötünk ki egy homokpadon, Google szerintem inkább itthon, mint túl vagyunk. Itt csinálok egy képet a felségjelről, ha már elkészült. Mintha a Magyar Honvédség 1985-ös arculati kézikönyvéből vettem volna, már ha volt ilyen egyáltalán.

Egy magyar horgászkajak / a Hungarian Fishing Kayak

Útunk innen szétválik, nekem lassan mennem kell. Csorgás közben végig dobálom a magyar szakaszokat, de semmi. A laposabb részeken látok két ifjonc domit, ahogy fekete végű uszonyaikkal lavírozzák szürke testüket az áramlattal szemben. Hiába nekik kicsit jobban megy ez a hegymenet.

A csorgás azért emberibb feladat a kapaszkodásnál, de azért nem lesz semmi feltenni a hajót a kocsira. Intenzíven evezek, de néha szép csöndben haladok. Az egyik ilyen surranásom alatt 15-20 deb nyurgát veszek észre a lankás parton, ahogy a bokrok közé igyekeznek. Feljebb pillantok, és egy bakcsó bűvöl rezzenéstelen szemével, közben a kajak orránál küszök pörsennek szét. Szép dolog ez a horgászkajak.

Siettemben találkoztam egy másik Ocaen Horgászkajak büszke tulajdonosával. Még nálam is hosszabb és szőkébb fürtjei voltak, viszont kegyetlen tempót diktált. Én ügyesen megbújtam a bozótban, de úgy láttam, hogy vészesen közeledett a többiekhez, akiket magam mögött hagytam.

A poszt végén köszenetet kell mondjak a fél világnak, hogy összejött ez a drávai kis evezés. Első sorban feleségemnek, hogy alkalmazkodott ehhez az elcseszett ütemtervhez, aztán apámnak, aki hajnalban kávéval fogadott és velem festegetett, a srácoknak, hogy hívtak, meg mindenki másnak, akinek egy pici kis türelemmel is kellett lenni felém ezen a napon. Köszönöm!