… pergetőbottal és horgászkajakkal

Napsütötte Ormánság

Napsütötte OrmánságNyaralás előtti tájoló írás minden horvát tengerpartra, Maldív-szigetekre, Firenzébe vagy akár csak Lidó-dí-Jezolóba vagy épp’ Bibijónéba vágyakozónak. “Itthon otthon van!” Természetesen halszagú bejegyzés!

B&I hívott telefonon, hogy a hétvégére terveztem-e valami szakmai programot? Mert ha mondjuk igen, és mindezt kajak nélkül, akkor szívesen betársulna. A program már így is túlcsordulástól szenvedett azon a hétvégén (is), de örömmel igent mondtam. Feldobtam, hogy lehetőség szerint gázlós, kánikulai patak pecát kellene csinálni, az se baj, ha délutáni kezdéssel, estébe nyúlóan. Ritkán van alkalmunk “folyamatosan javuló horgászesélyek” mellett horgászni, így hamar megegyeztünk.

"Tüzesen süt le a nyári nap sugára"

Kivételesen egy fenti szakaszra mentünk először, ahol tuti kristálytiszta víz fogad minket, ráadásul végig gázolható a mélység is. Amikor kiértünk, tücskök, kabócák, szöcskék ciripelése nyomta a természet egyéb hangját. A töltés belső szélén kristálytisztán csordogált kedvenc patakunk, amelynek medrét itt még viszonylag kemény homok fedi. Kiraktuk a bakancsokat a parton és egy jó 300 méterrel lejjebb leparkoltunk.

wm_DSCN2918Aztán tettem egy felelőtlen(nek tűnő) kijelentést horgásztársam irányába: “Ha ma nem is fogunk halat, de szerintem életed egyik legjobb horgászélménye lesz itt”… Mondtam ezt annak az embernek, aki a Duna-Deltában, Lengyelországban, Japánban, az USÁ-ban és még a világ számos szegletében horgászott már és egyébként is nörd a csávó.

Ligetes rész kőzárással

Úgy döntöttünk szétválunk. Ő a kocsi magasságában kezdi a felfelé haladást, én legyalogolok még egy jó darabon (kb. 300-400m) a dudvában és a muharban, természetesen mesztéláb. Volt itt minden: csalán, bogáncs, de még sarjadó akácoson is trappoltam, hogy aztán eljussak egy ígéretes zárásig.

Kánikula

A nagyobb növényeknél, a mélyebb részeken sejtettem a megbújó domolykókat. Sokszor csak akkor derült ki, hogy milyen kis vízben is meg tudnak bújni, amikor már a lépésemmel ugrasztottam meg őket. Szinte forrt a víz. Bokáig érő homokpadokon raboltak a kisbalinok, torpedó módjára tolták maguk előtt a vizet a pórul járt ízeltlábúak irányába, de a jászok sem tétlenkedtek. Még egy magányos keszeg is elúszott mellettem az áramlásban. Nem volt még délután három és még nyomokban éreztem bőrőmről párolgó naptej illatát is a levegőben. Akkor éppen a világ legszebb strandján éreztem magam.

Kezdetben mindennel próbálkoztam. Kenart, Rebel, Tiny…volt fent minden, de nem rágták. Gondoltam egyet, és feltettem a fekete 00-ás körforgót, amit előtte egy-két nappal szereztem be a korábbi ultrafinom körforgós sikereken felbuzdulva.

Hamar egymás utánjában ki is karmoltam két kis fejest, de a fényképezőgéppel és az összes cuccal az oldalamon a derékig érő patakban beszenvedtem rendesen, így aztán róluk nincs kép.

Ahol a domolykó teremApropó derékig érő patak! Csalóka ez a víz rendesen. Bizony egy-egy kőrakás alatt a víz emberes árkokat is  kialakított, ami ilyen vízállás mellett simán másfeles vizet eredményezett. B&I ilyenkor ki is mászott a partra, amit abból vettem észre, hogy félóránként csoportosan érkezett a békalencse vagy a fűmag a víz tetején. Maga a homokos aljzat is megér egy misét. Ahol egy kicsit fel tud gyűlni a hordalék, ott hamar megtelepszik a növényzet is. Nem is kell komoly levélzettel rendelkeznie, hogy az besugárzó nap melegítő hatásának ellent tudjon állni. Egy-két ilyen foltba lépve szabályosan hűvösebb volt a talaj, mint egy lépéssel korábban. Talán ez is számít, amikor rejteket keresnek maguknap a patak halai

Halbölcsőde

Ezek a partmenti növénysávok kiváló bölcsődéi a feltörekvő nemzedékeknek. A tavaszi ívás után kikelő ivadékok itt jó eséllyel gyarapodhatnak a novemberi fagyokig. Persze tudják ezt a nagyobbak is, ezért hát folyamatos pozícióharc zajlik a víztükör alatt.

Ez is Magyarország!

Fél óra alatt haladtam vagy 30 métert összesen. Bár ismerem a tájat, de egyszerűen nem tudok betelni a szépségével. Zöld és virágzó minden, lüktet a természet. Töményen jön a képembe. Még mindig a fekete meppsben reméltem a sikert, ami hamar meghozta az újabb kapást. Töklevélsáv mellé, sekély vízbe érkező dobás után csábult el az idény első balinja! Olyan elementálisat csapott oda, hogy azt hittem kis csukával van dolgom. óvatos horogszabadítás után végre sikerült elővennem a fotó apparátot. A glamour sorozat után már mehetett is vissza!

2012. első balinja

Balinka

Ezután ismét hosszabb szünet következett, bár lekövetések voltak. Betlibe hajlott a történetem, amikor elszállt felettem egy angyal.

Motoros-paplanos-angyalos

És minden megváltozott. Fekete körforgóról a fogpótláson átesett és egyágú horoggal felvértezett GS Bug-ra váltottam, nem teljes hiába. GS Bug újratöltve

Talán halpenész?

Menj és gyógyulj!

És ha egy üzlet egysze beidul…megint beesett egy félfaszomnyi (sic!).

wm_DSCN2935

wm_DSCN2936

wm_DSCN2937

Aztán megint kölökbalin az oviból, aki igencsak izgága volt. Annak is örültem, hogy az – idők közben visszacserélt – körforgóból nem fűzte a hármashorgot a tenyerembe!

Izgága kisbalin!

Aztán megint domolykó érkezett a színpadra. Szép kis sorminta!wm_DSCN2944

Ha mezítláb gázolva pergettek SOHA ne terpeszállásban fárasszatok! Ha már bothosszon van a kis megátalkodott, simán búvóhelynek nézi a felkevert homokot és olyan keresztszemest varázsol a lábunk közé, hogy győzzük kifejteni belőle magunkat.

Domolykó fárasztás

wm_DSCN2946

Délután négy és fél hat között ellenállhatatlan volt a fekete körforgó. Ha kellően messze tudtam folyásiránnyal ellenkező irányba bevetni, akkor az első méteren rögtön volt jelentkező rá. A sok ütésből azonban az aránytalanul nagy horog miatt alig csíptem meg egy-két ütést. Nem is baj, legalább nem lesz szitaszájú 2013 összes domija!

wm_DSCN2945

Megint dzsindzsásabb részhez értem, ahol komolyabb halakat reméltem (de közben féltem is, hogy nehogy beugorjon egy krokodilpofájú a 14-es monofilra).

Dzsindzsás domolykó tanya

Felettem és alattam is burjánzó part menti növényzet rejtette a halakat. Itt szinte csak beesőre volt akció, de durvák ám. Szinte minden dobásnál történt valami. Agyban is fárasztó volt: folyamatosan összpontosítani a pontos dobásokra, a zsinór öblére, a növényekre, dobon kialakuló macskákra…egy szóval sport ez a javából.

Ormánsági riviéra

Ha letette a lábát valamelyik növényben a körforgó, akkor a csaliszabadítással 20 percnyi dobálásra alkalmas terepet vertél széjjel. Ha kicsit rövidebbeket dobtál, akkor fölöslegesen köpülted a vizet, ami a maradék hal kapókedvét is elvette. Ha nem figyeltél a zsinórra, akkor a körforgó által megpödört monofil rögtön macskába ugrott, ami újabb hosszas perceket vett el a pecától.

wm_DSCN2949

Aztán beugrottak a nap halai. Fogtam már nagyobbakat, de ilyen kis pálcával izgalmas volt kézhez szoktatni őket. Mivel nem volt nálam merítő, kénytelen voltam tovább fárasztani a szokásosnál, hogy kezesbárányok legyene már a markomban.

wm_DSCN2950

Itt mondjuk bármi előfordulhatott volna. Mintha csuka burványlását is láttam volna a távolból, de persze az első dobásnál a nádba dobtam. A csalihoz közelítve mellkasig megmártóztam, mert a tök határán hirtelen majd’ fél métert mélyül a meder. A fürdés és a horogszabadítás lenullázta a pályát. Fáradt is voltam már, meg a kapások is ritkultak már, ezért kiléptem és felmentem B&i-hoz, aki eddigre már befejezte pecáját.

wm_DSCN2951

wm_DSCN2952

Útközben a horogszabadítások során leamortizált fekete 00-ás meppset 0-ás arany színűre cseréltem és tarkón csíptem vele még egy domit a közepes méretből.

wm_DSCN2954

B&i még visszament a bakancsomért, közben én tovább dobáltam. Ismét a fekete volt fent és ez a vadállat vette majdnem torokra. Ő lett a nap utolsó hala.

wm_DSCN2956

A nap már lemenőben volt, de mi még lerongyoltunk a folyótorkolathoz. Balinozni akartunk, de olyan magasan volt a folyó, hogy egy kő sem látszott ki. Egy bokor mellöl sikerült kiugrasztottam ugyan egy péklapát uszonyú fenekeszeget, de más mozgás nem volt.

B&i-val inkább élménycsérébe fogtunk. Ő is fogott 6-7 halat, de egészen más módszerrel. Felúszó szöcske testű wobblert pöcögtetett a víz tetején. Neki is rengeteg akciója volt, ráadásul egy nagyobb dög megmutatta neki a 0,08-ás Nanofil egyetlen hátránya, a sérülékenysége.

B&I másnap így foglalta össze a történteket:

“Nem fogtunk rekordhalakt meg orbitálisan sokat sem, de a setting a feeling meg a performance nagyon ott volt :)”

Másnap bement a Jégmadárba és bevásárolt 00-ás meppsből és már nézi a lakhelye környéki patakokat Smile

15 hozzászólás

1. Fántásztikó, gratuláció! Szuper kis peca! Jól muzsikál a Mitchell látom, megnézem magamnak :-))

2012. június 25. hétfő - 22:33

• Köszi…sose költs sokat pecara! Ezek elveszik a pénzed! Egyébként nem volt tízezer a bot, és ez mar sz újabb, Pro kiadás…meg filigranabb a blankja

2012. június 26. kedd - 06:43

2. qvik

Elébb elmondom a kissé módosított esküdet, aztán veszek én is egy ilyen pici pálcát pici orsóval és hátha…
    Egyesek folyton motiválnak ilyen idő- és pénzrabló tevékenységre, mint a peca. Anyavalyások!

2012. június 26. kedd - 10:13

• Amúgy meglepő dolog ez a pénzrablás kérdése:
      3500,- /év az engedély
      1400,- /alkalom a benzinköltség (LPG)
      900,- /egy szett 0,14-es zsinór (egy évig elég)
      590,- /db 00-ás mepps

Ha évente tízszer megyek ki pecázni csak akkor hozzávetőlegesen 3000,-/alkalom (ha egyedül megyek)…ez 4-5 óra aktív kikapcsolódást, sétát, friss levegőt, élményt, relaxot…hovatovább szórakozást jelent

Ülj be egy moziba vegyél hozzá popcornt üdítővel, menj ki egy focimeccsre vegyél hozzá két sört, menj el strandra ;-O … vannak fokozatok

minden másra ott az EC MC 🙂

u.i.:
      ha családod van, akkor érdekes módon a pecánál a fajlagos költségek csökkennek, míg az ellenpéldák esetében szinte tovább emelkednek

2012. június 26. kedd - 10:26

• qvik

Ezzel maxi egyetért, főleg, hogy a lányomat is viszem, de itt a belépő nem sokszorozódik sőt, minél többször megyek annál olcsóbb. Mi, tankolni is kell? Vazze, arra nem is gondoltam (ellszomorodik). Szar dolog egy “sivatagban” lakni. 😀

2012. június 27. szerda - 00:50

• ezt a “sivatagban” dolgot most nem értem, de lehet túl tompa vagyok ma…

2012. június 27. szerda - 08:29

• qvik

Rendes horgászvízektől távolabb élek, ha pecálni szeretnék a kedvenc vizeimen (Tisza és egyes holtágai), min. 30-40 km-t kell autóznom, és nem mindig bírja el a család a benzinpénzt. És sajna idő sem mindig jut rá. Ezért a “sivatag”. 😦 Meg hát itt jobbára minden homok, így pl. a bringázás is kihívás ilyenkor, csak tolni lehet, vagy mehetsz a főúton, ami elméletileg tilos. A Homokhátság szélén lakom, itt időnként néha majd’ sivatagi a táj. A szomszédos cca. 200 ha-os tó (nem horgászvíz, nem is nagyon van benne hal, csak apró kárász és razbóra) pl. rendszeresen kiszárad, most is csak 10-30 cm a vízmélység (de 2010-ben 1,2 m), és itt nincsenek se folyók, se patakok, csak kiszáradó csatornák. Itt már sok helyen kiszáradt, vagy kiszáradófélben vannak a kukoricavetések. Tehát ez hozzátok képest szinte sivatag.

2012. június 28. csütörtök - 14:55

3. Imádom az ilyen bejegyzéseket. Gyékényesen voltatok már? (Azért azt, hogy “naptely” még gondold át. 🙂 )

2012. június 28. csütörtök - 09:58

4. Szia!

lehet Bikal-ra megyunk a jovo heten ( aug.20-tol ), van esetleg valami otleted merre menjek 1-2 kispatakert? csakis olyan johetne szoba amire lehet engedelyt kivaltani… esetleg azt tudod, hogy a Kaposon Dombovar kornyeken erdemes e horgaszni es lehet e kapni ra jegyet?

koszonom

Pali

2012. augusztus 17. péntek - 12:25

• Kaposrol nem halottam jót…Sió? Völgység-patak? Üdv.: Németh Norbert

2012. augusztus 17. péntek - 12:41

5. Visszajelzés: Újra RÁK « Kisgyerek a vízparton

6. Visszajelzés: Nekem a Balaton… « Kisgyerek a vízparton

A peca összehozza a népeket! Most szólj hozzá!