Vérátömlesztés–Ryobi Ecusima
Anno egy éve azért vettem ezt az orsót, hogy legyen a 40-es méret alatt is pergető orsóm, ami úgymond allround. Rövid, könnyű, de még nem ultralight botokhoz kisebb orsó dukál. A Zaubert csak (jó)hírből ismerve rábíztam magamat a márkára. Azóta kapott hideget-meleget bőven. Ár-érték arányban egy igás ló, de azért ráfért már egy kis istápolás.
Az utolsó pecámon sajnos horogszabadítás közben megmerült a tó vizében, aminek káros hatását igazán csak itthon vettem észre. Másnap pakolás közben megtekertem a hajtókarát, igencsak nyikorgott szegényem. A karbantartással és a kenőanyag cserével nem várhattam a téli szezonig.
Szándékosan mondok kenőanyag cserét. Egyes horgászok számára most biztos eretnekségnek tűnik, de zsír helyett olajt használtam. Ha a bicikli hajtásának jó akkor az orsóban is jó lesz. De hát kifolyik! mondják sokan. Lehet, de amennyi kell, ottmarad a fogak között. Mondom én, mint a bicikli lánc.
A képeket először azért csináltam az orsó karbantartásáról, hogy az összeszerelés közben a saját életemet könnyítsem meg, de mivel ugyanezzel a házzal szállít termékeket a legtöbb gyártó (Ryobi, Spro, Nevis, Energoteam, stb.), úgy gondolom másnak is segítségül lesz az őszi pücskörészésnél.
Gondolom a dob levétele nem okoz majd gondot senkinek. A tengelyen a háztól a tengely végéig haladva található a dobtartó alátét, a fék rögzítő fogaskerék, majd az előző kettőt rögzítő rugalmasabb leszorító lapka. Ezeket kézi erővel le tudtam húzni a tengelyről. Az orsó gördülékeny működéséhez nem sok közük van, ezért nem nagyon nyúlok hozzájuk.
A rotor eltávolításához először a kis kereszthornyas csavart kell eltávolítani, majd így már le lehet lazítani az anyát is. A kis csillag-csavar műanyag menetbe csavarodik, összeszerelésnél tessék nem bika módjára meghúzni.
A tengely kiszabadításához először a visszaforgás-gátló fedelét kell eltávolítani. Három csillagcsavar tartja, ezek is műanyag menetben ülnek. (a tengely végén jól látszik a friss rozsdafolt, a visszaforgás gátló tövében meg a gyári zsír eredeti színe)
A visszaforgás gátló lelke az az apró réz pöcök, ami egyébként egy hajszál-vékony rugót feszít, aminek babrálását mindenképpen el akartam kerülni.
A házat bal oldalró három csavar tartja, a hátsó csavar a díszborítás alatt lapul, amit szintén csavar tart a helyén.
Jobb oldalró trükkösebb a helyzet, mert a hajtókar tengelyének kupakja valóban kizárólag kupak funkciót tölt be. A házhoz egy normál irányú műanyag menet tartja. Kézzel kicsavarozható. Alatta van a hajtókart rögzítő komolyabb csavar. Ezt egy lapos csavarhúzóval lehet kilazítani.
Először a csapágyat és annak leszorító gyűrűjét vettem ki. (a képen egyben van a két alkatrész)
Aztán a tengelyről lehúztam a csigát, amin rajta van a fém távtartó gyűrű is. (jól látszik, hogy a zsírban mennyi rittyó összegyűlt már).
A nagy tányérkereket, amit a hajtókar hoz mozgásba óvatosan meg akartam emelni, de ennél az orsónál sikerült ezzel a mozdulattal kiszabadítanom a helyéről. (ezért nem készült róla fotó, de oda kell képzelni). Ez nem fog mindegyik, hasonló házból készült kurblinál működni, mert a fogaskereke beszorul a tengely és a visszaforgásgátló kapcsoló tengelye közé, ezért érdemes a dobemelő kocsi rögzítő csavarját kiszedni előbb, és kihúzni a tengelyt. Majd ezután már a tányérkerék útját sem zárja el már semmi, könnyedén ki lehet majd emelni, legyen szó Ecusimáról vagy éppen egy Spro Intruderről.
Csapágy hely hiányában nem jutott a tányérkerék alá, de egy műanyag alátét azért még elfért. Ez kimozdult a helyéről, és nagyon fontos, hogy a megfelelő módon kerüljön vissza, mert aszimmetrikus a két oldala.
Kint a tengely. Rajta vastagon koszos, grízes zsír. Látszik, hogy keveredett már vízzel, és nem kevés por is jutott házon belülre. A még helyükön lévő alkatrészek is nyakig tocsognak a megfeketedett gépzsírban.
A dob alsó és felső holtpontján megragadó hajtókar oka jó esetben a dobemelő járatának elkoszosodása. (Kevésbé szerencsés, ha már kopott is, erről itt még nincs szó.)
A csigát kézbe véve a kezem furcsa viszkozitású folyadékhoz ért. Víz!!! Nézzünk csak utána a dolognak!
A távtartó közeli fotójából látszik a belső faláról összegyűlt víz. (valamint látszik, hogy csak egyféle irányból lehet visszahúzni majd a csigára a belső bemarások miatt)
Ennek fele sem tréfa, alapos tisztításra van szükség. A makacsabb lerakódásokat WD40-nel oldottam fel, ami nem helyettesíti a végső kenőanyagot, viszont rendkívül jó zsíroldó, majdnem mint a Brigéciol, de az nem volt itthon.
Csillog mint Salamon töke. Tegyük hát ezt a többi alkatrésszel is, majd a ház belsejével is. A visszaforgásgátlót még véletlenül sem akartam megmozdítani, mert ha az a kis rugó…nem is folytatom. A csiga járatát is kitöröltem, de a visszaforgás gátlóhoz nem nyúltam.
Fémtisztára töröltem mindent, majd összerakosgattam egyesével: Bütykös fogaskerék, csiga rajta a távtartóval és a csapággyal meg a leszorító gyűrűvel. Ezután dobemelő kocsi, tengely, rögzítő csavar. Az egyes elemek közé már összeillesztés közben tettem egy-egy csepp lánc olajat.
A tányérkereket itt is utoljára tettem be. De ha nem megy, akkor még a tengely becsúsztatás előtt könnyen befér. Ebben az esetben legyen a dobemelő kocsi és a bütykös fogaskerék a hátsó holtponton, hogy a csavarhúzóval elférjünk a tányérkerék mellett a rögzítő csavar meghúzásakor.
Az egészet megtunkoltam még egy kis olajjal, majd rögzítettem a visszaforgás gátlót, a ház oldalfalát és a rotort is. A felesleges olaj nagy része hamar kifolyt belőle, amit egyszerűen feltöröltem. Az első megpörgetések után azt kell mondjam, hogy kiváló döntés volt a bicikli olaj: simább és egyenletesebb lett mozgása. Egy hajtásra saját tehetetlenségéből most többet fordul a hajtókar másfél körrel.
Óvatosságból jövőre azért szezon közben is bele kell majd kukkantanom a gépház alá.
Szia!
Én rákeféltem a zauberrel , szétszedtem kipucoltam.
Szarabb lett mint volt. Aztán használtam négyszer ötször , karcolt tekerésnél.
Mosás alkoholos fogkefével, mit találtam:apró fém forgácsot , öntvény darabokat.
Még egszer kimos összerak zsíroz , úgy néz ki jó lett de nem olyan mint újkorában.
Nem tudom honnan jött a fémreszelék , minden mozgó alkatrész hibátlan benne.
Én a zsírt hajtóműolajjal kevertem össze, a grafit zsír nem jött be.
Üdv: T
2013. október 28. hétfő - 18:38
Én a spro intruderben talaltam muanyag forgácsot, az ua. Mint az Ecusima…az viszont most nagyon jo lett!!!
2013. október 28. hétfő - 18:41
Stradicot vitte haver szakihoz…szarabb lett mont volt, pedig harom hetet várt Shimano olajra…
2013. október 28. hétfő - 18:42
Szia, a hajtókarnál a kupakot, hogy az istenben tudod leszedni? Alányúltam, aláfeszítettem, de előbb pattant le belőle egy darab, mint hogy sikerüljön leszedni :S
Köszi a választ előre is.
2013. november 8. péntek - 10:29
Simán normál menetes az is. Belső menet van a házba marva, abba kapaszkodik a kupak “apa” menete. A bejegyzéshez feltöltött képen látszik is (igaz nem túl észrevehetően)
2013. november 8. péntek - 10:31
Köszi! Siker 😀
2013. november 8. péntek - 11:49
Örülök, hogy segítettem!
2013. november 8. péntek - 11:54